Tidigare dykresor

Foto: Havseden

Norge 2012

Klubbresan till Norge V29 2012

Destinantion är Hitra där vi varit tidigare!

Vi tar med klubbens kompressor får att hålla ned kostnaden och ordnar som vanligt med samåkning. Matlagningen kommer vi tillsammans att ansvara för enligt klubbtradition. Alla utfärder och dyk sker gemensamt med dykledare och erfarna båtförare.

Du som följer med i år kommer att ha möjlighet att utbilda dig till SSDF dykledare mycket förmånligt, se mer här

IMGP3948

Vad kostar det att följa med? Vi räknar med att det kostar ca XXXX sek (preliminärt) per person och i detta ingår dykledarkursen med kursmaterial och cert!!!. Kostnader för resan och maten tillkommer.

Vad krävs det av dig?

Du behöver ha minst cmas* certifikat eller motsvarande.

Detta är en klubbresa där vi sköter allt i egen regi och därför ska du vara beredd på att hjälpa till med pumpning och ytorganisation( tex vara ytbärgare) samt övriga hushållbestyr.

Ring gärna oss om ni vill veta mer om denna resa! Kommer även att bli 2013

Intresseanmälan sker till frogman@aquanaut.se  eller per telefon till Lena eller Janne på 0171-370 70

hitragrupp

Vi hade även denna gång tur med vädret och kunde dyka varje dag.

IMGP7946

Våra blivande dykledare övar på att hantera liten båt.

IMGP7967

Som vanligt fångade några av oss fisk och just denna duo var väldigt framgångsrik.

IMGP8089

Norge har en fantastisk natur till havs och på land.

IMGP8050

Detta år åkte vi minibuss från hagges

IMGP8057

Fångar man fisk får man även nöjet att rensa fångsten, tror det var väldigt lärorikt för vissa.

Röda Havet 2009

Draknästet

Väntan på pickup

Norge 2009

På den här resan bestämde vi att istället för bara åka igenom vår vackra fjällvärld att vi denna gång skulle uppleva lite mer av Åre. I Åre hade vi hyrt ett boende tillsammans och på fredagen var det dag för nästa äventyr, Zipline. Vi modiga froggare tog liften upp till skidbackarna tillsammans med våra trevliga guider från Camp Åre och började vår färd nedför berget.

Ziplinen bestod av 6 stationer av en slags linbana där vi en och en hängde fast oss i selen och for ned i farter uppåt 60 km/h och med ibland 60 meter ned till marken, HÄFTIGT!.

Den ena var modigare än den andra och snart åktes det både uppochner och baklänges.

Dagarna och dyken går snabbt när man är på ett så härligt ställe med så trevliga kamrater och nu var det snart dags för prisutdelning i ”Störstafisken” tävlingen. Pierre berättade någonting om att ett hårstrå kan orsaka stopp i avloppet i duschen, så stor eller liten var skillnaden mellan första och andra pristagaren. Per hade fått den största marulken på ca 10,5 kg och jag ett hårstrå lättare ca 10,0kg.

Vi fick prova på ett häftigt strömdyk tillsammans som heter duga. Vi fick parera både i riktning uppåt och nedåt för de starka strömmarna och snabbt gick det . Och på ett annat dyk fick vi nöjet att träffa Hulda. Jag tänkte innan detta dyk att jag måste bräcka Pelle och hoppades att finna en STOR fisk, och det fick jag. Saken var den att när vi tittade på Huldas stora ögon som följde oss och förde blicken över kroppen till stjärtfenan så är hon helt j…a enorm. Ja hon var STOR.

Vi uppskattade henne till ca 2 meter och minst 100kg! Vi berättade om Hulda för Janne I och Per och de skulle minsann våga hugga henne. När de kom upp fick jag till min stora glädje höra att de inte hittat henne och att Per tappat bort sitt berömda ljuster, kanske har jag nu en chans att vinna tävlingen nästa gång.

Jaja.. en vecka går snabbt och här i vintern sitter jag och längtar tillbaka till Hitra, skaru med

Röda havet 2008

10 dykare från waterfrogs besökte Egypten tillsammans under vecka 36 där vi gjorde flera dyk tillsammans bland det vackra växt och djurlivet i Röda Havet.
Vi reste till Hurghada en ganska typisk turiststad för dykare där vi tillsammans med dykcentret Colona gjorde dagsutfärder med 2-3 dyk per dag för att sedan återvända tillbaka på kvällen. Kvällarna tillbringade vi på hotellets fina restauranger och planerade sedan morgondagens  dyk på rummen.

M0010818

M0010878

Kompisar

M0010955

Dyker i röda havet samma år som de tog dykcertet

M0010922

Hej

M0010925

Lugnet själv

Heta tjejer i ökenhettan

Norge 2008

Som vanligt åkte vi till Norge denna sommar till ett nytt ställe vi inte besökt tidigare nämligen Hitra. Vi var 10 dykare och några ungar och en fiskeexpert som tillsammans uplevde Norge under en härlig vecka tillsammans som Waterfrogs Diving Team.

hitra

Vi packade klubbens släpkärra med kompressor och säkerhets utrustning och börja resan mot vårt nya mål i Norge, Hitra. De flesta av oss övernattade i Duved och körde den sista biten på lördagsförmiddagen. Väl framme kopplades kompressorn in med den av Åke tillverkade Norgelådan (Y-D omkopplare). På kvällen gjorde vi vårt anpassningsdyk direkt från båtbryggan och redan under det dyket kände jag att det kommer bli en hel del fina dyk.

Vi gjorde ett strömdyk längs en klippvägg som var vackert och gick med en skaplig fart, Lena och Tompa berättade att de sett en enorm havskatt i en skreva som var så stor att de backade undan. Janne och Per berättade att de sett ett stort traktordäck hmmm. Vid ett annat dyk så fick jag och Fredrik tips av Janne I om att dyka ”lite längre ut” för att komma till en drop off. Vi dök längre och längre men hittade inget drop off bara ett ljuster som Stoffe tidigare tappat och strömmen hittade oss som tog oss långt ut från båten. Vi blev då upphämtade och Stoffe blev glad över att vi hittat hans ljuster.

Det fanns mycket fisk i vattnen och vi fångade en hel del marulkar och spättor, några plockade krabbor och kammusslor som det fanns gott om. Per var en hejare på att fånga fisk denna vecka och berättade om ett tillfälle då han tagit stöd mot botten med sitt ljuster och ”råkat” spetsa en minimarulk perfekt, vad ska man tro om detta magiska självfångande ljuster? Simon fångade sitt livs första marulk som hans stolt poserade med vid fotograferingen.

På grillkvällen så bjöd vår fiskeexpert Carola (Pers fru) oss alla på utsökta kammusslor som hon tillagat, Janne I ramlade inte av stolen denna gång och Lena dansade inte på bordet. Janne B somnade först av alla som vanligt. Kvällen var ovanligt lugn kanske var det all dykning som tagit våra krafter.

Jennie och Lena gjorde under veckan sina praktiska övningar på sin trestjärniga kurs, de bärgade ett ankare med lyftsäck. Utförde en uv orientering i en triangelbana och bärgade varandra på 10 meters djup och var även nere på 39 meter på sitt djupdyk. De fick även lära sig att hantera dykbåten och navigera till och från dykplatserna där de även agerade som assisterande dykledare. På torsdags kvällen utfördes deras sista övning och de är nu klubbens nyaste Tre stjärniga dykare, Grattis!

Ange alt-text här.

En vecka i Norge går fort och på tidigt på lördags morgonen var det dags att åka hem igen efter en fin vecka på Hitra. Vädret hade varit typiskt Norge väder, växlande mellan sol regn och blåst. Många fina dykupplevelser blev det